torsdag 1. november 2012

Svar på spørsmålsrunden...KONTIGENTLEDELSEN

Forfatter av innlegget (Mari) tar ikke ansvar for at deler av kontigentledelsen (Mats) ikke har svart på sine spørsmål på en skikkelig måte (e-post) og derfor kan føle seg framstilt på en måte som ikke stemmer med virkeligheten.

Først spørsmålene som vi kunne svare på samlet:

Hvor mange nasjoner er påmeldt til nå? (Randi som har peil, vi andre stoler på henne)
Såvidt jeg husker er det forhåndspåmeldt 40 nasjoner, men de regner med ca 60. Det er plass til maks 5000 deltakere, og det er forhåndspåmeldt ca. 3000.

Hva er gjennomsnittsalderen til kontigentledelsen?
25,3 år.


Randi

Moot-Mama

Hva er det kuleste med å dra på MOOT?




Det jeg syns var det kuleste på Moot i Kenya var å gå i leirgatene og føle på den gode stemningen. For eksempel den første dagen da alle hilste på hverandre som om de hadde kjent hverandre for alltid, enda de aldri hadde sett hverandre før. Videre ut i uka når man kunne gå i gang med de heftigste kulturdiskusjoner om alt fra kjendiser til utdanningssystemer i løpet av en kort busstur.



Hva gjør folk for å skaffe penger til å reise?
De jobber, sparer og tigger fra alle med cash (f.eks. kirken, Lions, kretsen, tante eller sparebankstiftelsen). Kanskje de bruker dugnadsservice eller dugnadsjobb hvis de er gode på å samarbeide med andre som skal reise som bor i nærheten. De lar i hvert fall ikke økonomien stoppe dem fra å reise.


Hva er yndlingsfargen deres?
Lilla, selv om jeg muligens foretrekker blå.

Hvem er dere? 
Jeg er jo meg da, jeg er fra Oslo (utenfor Ring 3), speidergruppa Bryn 1 KFUK-KFUM-speidere. Er gruppeleder og kontigentleder og ellers bare veldig sympatisk. Jeg jobber med administrasjon på en barneskole, og er veldig glad i å vite ting.

Hvor kommer dere fra?

Hvor har dere vært?
Jeg har vært i 28 land + Gibraltar og Wales som strengttalt ikke teller da de er britiske (det kan vi jo diskutere på tur, men om Skottland telles teller vel Wales?). Lista går som følger:  Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia, Frankrike, Luxemburg, Ungarn, USA, Canada, Sør-Afrika, Kenya, Tanzania, England, Skottland, Mexico, Nederland, Italia, Malta, Spania, Portugal, Israel, Malaysia, Singapore, Indonesia, Island (flyplass? Forfatter mener at flyplass ikke teller, man er på internasjonalt territorium og ikke i selve landet), Sveits, Wales (?),  Polen, Gibraltar (?).

Hvem har vært i flest/færrest land?
Jeg håper det er meg. (Svaret finnes under Mari, hun er forfatteren og må telle over på nytt)

Hva blir spennende/utfordrende med å lede kontigenten til Canada?
Det blir veldig spennende å lede et prosjekt der mange forskjellige personligheter skal sette sammen sin helt egen mootopplevelse. I motsetning til "vanlige" prosjekter er det jo nå meningen at alle skal velge egne stier og destinasjoner, og som kontigentleder er det ikke om å gjøre å bidra til at alle drar i samme retning; tvert imot, alle bør helst dra hver sin vei denne gangen.
Utfordrende blir det å skape en skikkelig kontigentfølelse når alle skal på forskjellig tur, samt å få oversikt over og følge opp skikkelig at alle registrerer sine valg og får til ordentlig konstruktiv kommunikasjon med sine respektive internasjonale patruljer.

MATS

Moot-Maniac
Hva er det kuleste med å dra på Moot?
Rundturen først! For den har jeg ansvar for. Også alle folka fra hele verden, og at jeg kan stikke fra de øvrige i kontigentledelsen for å være deltaker fordi jeg er født nærmere 90-tallet enn det de er . Æddabædda. Dessuten får jeg en fin sjanse til å finpusse språkkunnskapene og før Mootet er omme skal jeg kunne si "læreren har hengeræv" på alle språkene som snakkes blant deltakerne.



Hva gjør folk for å skaffe penger til å reise?
Blir gjeldsslave, det gjør jo ingenting å ta opp litt ekstra i huslån for å dekke Moot også. 

Hva er yndlingsfargen deres?
Grå, jeg kler meg i mye grått i hvertfall, men har rosa tannbørste om det hjelper.

Hvem er dere? 
Jeg er en 24 år gammel Skogvokter fra Måløy, verdens navle. Jeg kan brettes dobbelt, tas under armen og smugles til utlandet. Jeg foretrekker å gå uten klær og treffes helst i speidersammenheng. 

Hvor kommer dere fra? 
Som nevnt, fra verdens navle. MÅLØY!

Hvor har dere vært?
Norge, Tyrkia, Kenya, Tyskland, Tsjekkia, kanskje ett par land til. Mest ute i offesiell sammenheng, representin'!

Hvem har vært i flest/færrest land?
Tror ikke det ble meg gitt, søren også.

Hva blir spennende/utfordrende med å lede kontigenten til Canada?
Å være tilgjengelig i andre kanaler enn på telefonen, det blir hardt!

Mari





Hva er det kuleste med å dra på MOOT?


Leirfølelsen, det å være tusenvis av mennesker som skaper sitt eget lille samfunn for noen uker er helt fantastisk. Det gleder jeg meg til. Å gå rundt og hilse på alle som smiler, hilser tilbake og har skjerf på.
Å diskutere over kaffekopper mens dere som er unge nok til å være deltakere er ute og gjør deres greie, bli kjent med folk og å være speider igjen etter en liten pause.

Hva gjør folk for å skaffe penger til å reise?
Jobber, har kjøpe stopp, tyner lånekassestøtten om man er avhengig av den, jobber ekstra i ferier. Setter budsjett og lever på havregrøt til frokost (som er ganske godt nå som det er blitt kaldt). Skriver søknader, kanskje kan du få litt ekstra studiestøtte gjennom legathåndboka? Søk menigheten, kretsen, gruppa, Lions, sparebankstiftelsen, lokalbanken og der du kan komme på. Pant flasker, slutt å røyke, innfør kjøttfri mandag og onsdag, selg pent brukte ting du ikke trenger på samskipnadenes felles sider, bli hundelufter. Vær kreativ, den som vil noe finner også en måte å få det til på! Bli med på tur, ikke la det være økonomien som sier nei!

Hva er yndlingsfargen deres?
Grønn, men er ganske glad i rød også. Som liten hadde jeg lilladilla, men det har gått over.
Hvem er dere? 
Jeg er ei 25 år gammel turnuslege født og oppvokst i det tettstedet som var mest kjent for råning, starten av norsk rap og ViMenn piker, men som nå heldigvis får kjendiser med litt mer kred som Kloppen og Kåss Furuseth. August i år fikk jeg en sms og 2 dager senere var jeg blitt finnmarking, og jeg går nå spent inn i min første mørketid. Jeg har vært speider i Jessheim KFUK-KFUM siden før sammenslåingen og så langt tilbake som OL på Lillehammer, nå har jeg blitt støttemedlem/kanskje aktiv i Alta (må bare få meg bil først, så blir det litt lettere å komme seg på møter).

Hvor kommer dere fra? 

Hvor har dere vært?
Får 30 når jeg teller med lilleputt statene, og da har jeg ikke telt flyplasser. Lista går som følger: Norge (inkl. Svalbard) , Sverige, Danmark, Tyrkia, Hellas (Kreta, Rhodos, mangler fortsatt fastlandet), Tyskland, USA, Finland, Estland, Latvia, Nederland, Belgia, England, Spania, Cuba, Australia, Jamaica, Indonesia, Frankrike, Italia, Lichtenstein, Østerrike, Sveits, Slovenia, Kenya, Ghana, Sri Lanka, Irland, Monaco, Vatikanet.

Jeg var med på Jamboreen i England i 2007 og fikk da seilt fra Norge til England med min tropp, det er min store internasjonale speidererfaring. Ser at de andre to er tidligere Mootere, det har jeg altså ikke fått vært med på.


Hva blir spennende/utfordrende med å lede kontigenten til Canada?
Det blir spennende å bli kjent med kontigenten og holde kontakten slik at man kan utveksle erfaringer også etter at alle har vært på hver sine opplegg og gjort sine valg. I tillegg er det spennende å være med å planlegge en internasjonal tur og legge tilrette for at alle deltakere får en god opplevelse.

Utfordringen for min del blir å få møtt kontigenten på forhånd, samt å holde dere oppdatert her på nettet. Med jobbplanen min er det svinger internettaktiviteten min veldig, så jeg må faktisk sette på tid og huskelapper for å få gjort alt til rett tid. 






Hvem har vært i flest/færrest land? 


Kåringen av hvem som får flest land er dermed i fordel meg dersom Randi ikke får godkjent Island, mens vi står likt dersom vi godkjenner Island, Wales og Gibraltar. Spennende saker, hva syns dere?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar